سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در گذشته مرا برادرى بود که در راه خدا برادریم مى‏نمود . خردى دنیا در دیده‏اش وى را در چشم من بزرگ مى‏داشت ، و شکم بر او سلطه‏اى نداشت ، پس آنچه نمى‏یافت آرزو نمى‏کرد و آنچه را مى‏یافت فراوان به کار نمى‏برد . بیشتر روزهایش را خاموش مى‏ماند ، و اگر سخن مى‏گفت گویندگان را از سخن مى‏ماند و تشنگى پرسندگان را فرو مى‏نشاند . افتاده بود و در دیده‏ها ناتوان ، و به هنگام کار چون شیر بیشه و مار بیابان . تا نزد قاضى نمى‏رفت حجّت نمى‏آورد و کسى را که عذرى داشت . سرزنش نمى‏نمود ، تا عذرش را مى‏شنود . از درد شکوه نمى‏نمود مگر آنگاه که بهبود یافته بود . آنچه را مى‏کرد مى‏گفت و بدانچه نمى‏کرد دهان نمى‏گشود . اگر با او جدال مى‏کردند خاموشى مى‏گزید و اگر در گفتار بر او پیروز مى‏شدند ، در خاموشى مغلوب نمى‏گردید . بر آنچه مى‏شنود حریصتر بود تا آنچه گوید ، و گاهى که او را دو کار پیش مى‏آمد مى‏نگریست که کدام به خواهش نفس نزدیکتر است تا راه مخالف آن را پوید بر شما باد چنین خصلتها را یافتن و در به دست آوردنش بر یکدیگر پیشى گرفتن . و اگر نتوانستید ، بدانید که اندک را به دست آوردن بهتر تا همه را واگذاردن . [نهج البلاغه]
نیروی ویژه
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» حجاب اجباری یا مصونیت ضروری یا آزادی حقیقی!

 

بحث حجاب از آن بحث هایی است که آن قدر در باره آن صحبت شده است که وقتی به این چنین عناوین برخورد می کنیم نوعی آلرژی به آن داریم و گاها از آن فرار می کنیم ! در این مقاله صرفا می خواهیم از حجاب اجباری نوعی دفاع عقلی و علمی انجام دهیم که کمتر در مجامع گوناگون با آن روبرو می شویم . این موضوع را می توان از چند زاویه دید مورد بررسی قرار داد ، حتی می توان این موضوع را از دید مدرنیته و لیبرالیسم مورد بررسی قرار داد که در ادامه به آن اشاره می شود .

در هر جامعه ای جریان فکری و فرهنگی اکثریت جامعه تعیین کننده ارزش ها و ضد ارزش های یک جامعه است یعنی در هر جامعه ای این نظر جمع است که باید در مجامع عمومی اجرا شود . با این مقدمه می توان نتیجه گرفت که اگر در یک جامعه ای موضوعی به عنوان قانون ، ارزش و... تعیین شود عموم جامعه موظف به رعایت آن است زیرا در تعریف آزادی این قید بسیار مهم است که محدوده آزادی نقطه تقابل تقاضاهای فردی افراد یک جامعه است که البته این قید یک قید عقلی می باشد زیرا ممکن است در امری، شخصی اراده ای داشته باشد و شخصی دیگر اراده ای دیگر و در این جا تازه مشکل آغاز می گردد ! عقل در این جا حکم می کند که محدوده آزادی به اندازه ای است که منافاتی با آزادی دیگران نداشته باشد و در مواردی که منافات دارد این ارزش یا قانون عمومی جامعه است که اختیارات این محدوده و شرایط آن را تعیین می کند .

در جامعه ما نیز این پیش فرض ها کاملا صادق است و می توان با قرار دادن برخی پیش فرض های جامعه ما در این معادله فکری به نتیجه ای روشن رسید . طبق این قائده اکثریت مردم ایران از دیدگاه فکری مسلمان هستند این پیش فرض وقتی در معادله فکری بالا قرار می گیرد نقاط دیگر این معادله روشن می شود، یعنی ارزش ها و ضد ارزش ها و به تبع آن قوانین از اسلام گرفته شود . (این که در کجای اسلام حجاب آمده بحثی تخصصی ومفصل است که در این مقاله قصد بررسی آن نیست )وقتی معادله فکری اشاره شده را کامل می کنید متوجه یک امر روشن می شوید و آن اینکه اگر حجاب در جامعه ما امری ارزشی تلقی می شود می توان به دلیل اجباری بودن آن به صورت جامعه شناسانه پی برد .

از دیدگاه دینی نیز می توان این امر را ثابت کرد . ( که البته بسیار ساده تر از دیدگاه های دیگر است ) در رابطه بین جنس مخالف مباحث گوناگونی مطرح شده است که کم و بیش در باره آن اطلاعاتی موجود است که به آن اشاره نمی شود . در این مورد یکی از مباحث تاثیر انسان ها بر یکدیگر است ، در ادامه سوالاتی هدفمد پرسده می شود که نتیجه آن بسیار مشخص است . آیا در همه جوامع اگر شخصی به جسم شخص دیگر تعرضی کند مورد مجازات قرار نمی گیرد ؟ این به این معناست که فرد حق تعرض به جسم فرد دیگری را به هر نحو ندارد . آیا اگر شخصی حقوق مادی شخص دیگری را به دزدد مجرم نیست ؟ و.... این ها همه به این معناست که بسیاری از قوانین که در جوامع مختلف وضع می شود محافظ حقوق فردی افراد است یعنی حقوق افراد ملاک قوانین قرار می گرد . در این جا سوال اساسی مطرح می شود که مگر حقوق انسان فقط مادی و جسمی است ؟ در جامعه اسلامی جهان بینی بر اساس جهان بینی الهی است و بعد معنوی بسیار اهمیت و گاها از بعد مادی اهمیتش بیشتر است. این موضوع در جوامع غربی که جهان بینی انسان محور دارد کمی متفاوت است و صرفا به ابعاد مادی انسان بر می گردد پس قوانین نیز حوق مادی را به رسمیت می شناسد. حال  نتیجه این مقدمات را می توان به این صورت بیان کرد : اسلام که یک دین جامع است و به همه ابعاد روحانی و جسمانی انسان می اندیشد قانونی جامع را برای حفاظت از حقوق فردی و اجتماعی افراد تبیین کرده است و نام آن حجاب است. این مجموعه قوانین که شامل زیر مجموعه های دیگری نیز می شود به اشتباه در جامعه به اسم چادر یا فقط به نام پوشش شناخته می شود . این قوانین که پشتیبان حقوق افراد به صورت معنوی هستند دلایلی دارند که به اختصار بیان می شود . یک فرد که با پوشش نا مناسب در جامعه حاضر می شود به ذهن و روح فرد دیگر حمله می کند و خواسته یا ناخواسته تاثیری منفی بر اشخاص می گذارد و گاها ذهن و روح آنان را می رباید ! حال آیا در اینجا نباید قانونی از این ربایش جلوگیری کند ؟

از دیدگاه قوانین جوامع مدرن و غربی نیز می توان این موضوع را ثابت کرد . مثلا در غرب پوشش امری عادی و خیلی آزاد است اما همین آزادی هم کمی قید و بند دارد ! یعنی اگر کسی در غرب به صورت برهنه در خیابان قدم بزند پلیس و مراکز قانونی با آن برخورد می کنند که البته نوع برخورد ها متفاوت است . این جا این سوال مطرح است که اساسا مقدار پوشش مطرح است یا اصل پوشش !؟ اگر در زندگی و تاریخ بشر مطالعه صورت گیرد به این نتیجه می رسیم که پوشش امری ضروری است و اجباری بودن آن امری منطقی که همه ی بشر در طول تاریخ آن را پذیرفته و فقط دعوا بر سر میزان آن است و نه اجباری بودن آن ! اساسا عنوان حجاب اجباری برای موضوعات مربوط به پوشش عنوانی اشتباه و مغالطه ای جبران ناپذیر است. این که میزان حجاب چقدر باشد مسئله ای کاملا دینی است که بحث آن باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. اما در این مسئله شکی نیست که پوشش نه تنها امری ضروری برای بشر است بلکه عنصری اساسی برای تضمین آزادی حقیقی انسان به شمار می رود.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » میعاد ( جمعه 89/10/3 :: ساعت 2:51 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

فقط کسانی که تحمل روضه عطش دارند بخوانند ! 2
وقتی دفاع مقدس ،عاشورا ،عشق ، عقل ، حسین و آب را ترکیب کنی ....
پاسخ به شبهات بی بی سی
کلیپ رهبری به دوزبان عربی و فارسی
برداشتی آزاد از صحبت های رضا امیر خانی در برنامه پارک ملت
وقتی ققنوس آهنین آتش می گیرد2
وقتی ققنوس آهنین آتش می گیرد3
وقتی ققنوس آهنین آتش می گیرد
خرمشهر رفت ، آبادان همچنان مقاوم است
جنگی که آغازش معلوم بود 3
جنگی که آغازش معلوم بود
جنگی که آغازش معلوم بود
انقلاب مظلوم خاورمیانه و ظهور مهدی موعود
کلیپ انقلاب اسلامی منطقه خاورمیانه
حاتمی کیا راست میگوید، جبهه دود موتور نداشت، آرمانی هم در کار نب
[همه عناوین(31)]

>> بازدید امروز: 7
>> بازدید دیروز: 3
>> مجموع بازدیدها: 52535
» درباره من

نیروی ویژه
میعاد
به وبلاگ عاشق شهادت و فدایی ولایت خوش آمدی

» پیوندهای روزانه

نقاشی [3]
میعاد [48]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صهیونیسم مسیحی . میر حسین موسوی و دروغگویی های مکرر .
» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
هچل هفت
رهبر معظم انقلاب
ریاست جمهوری
دیوانه 83
وبلاگ تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه شمال
همه کاره

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب